zaterdag 30 januari 2016

Oma's pannenlap

Jaren geleden (jeetje wat klinkt dat oud) werkte
 ik in de thuiszorg. Bij een schat van een dame mocht ik elke week werken en hadden we tijdens de koffie altijd leuke gesprekken over haar handwerken. Ze breide altijd dekentjes voor de arme kindjes in de 3e wereld landen :) Maar als afwisseling haakte ze ook pannenlappen. Ze liet me zien waar ze op dat moment mee bezig was. Ik had dit model nog nooit gezien en mijn interesse gewekt. Zo'n lange lap met gat erin? HOE werkt dat. Enthousiast deed ze me het voor. Gat om de knop of handvat van de deksel en de lange uiteindes pasten prima om de handvatten van de pan zelf. Zo kon je zonder je handen te verbranden de pan beet pakken en het water afgieten. Zo dan! Dat is een vondst. Waarschijnlijk zag ze dat ik dit super handig zou vinden maar ze zei verder niets.
Aan het einde van de ochtend namen we afscheid voor die week en drukte ze me een tas in de handen. Open maar thuis! Thuisgekomen keek ik in de tas en zag dat ze ijverig de lap had afgehaakt en aan mij had gegeven. Zo lief! De pannenlap heb ik sindsdien elke dag gebruikt als ik wat moest afgieten. Jaren later was deze zo versleten (mijn hondje Flores vond het ook fijn speelgoed) dat ik het niet meer kon gebruiken. Ik heb de lap bestudeerd en nagem(h)aakt.
Omdat het nu weer via facebook weer voorbij komt heb ik mijn exemplaar uitgewerkt tot patroon (daarom een Eno's Original ©) en wil ik deze met alle liefde met jullie delen.

** EDIT** Wil je dit patroon ontvangen? Dat zou ik super vinden. Sinds vandaag heb ik een facebook pagina "Eno's creation", wordt lid en je kan het patroon daar ook vinden :)

Ik wens je veel maak plezier,
Liefs Eno ♥


Geen opmerkingen:

Een reactie posten